مالیات در کانادا متقاضیان ثبت شرکت در کانادا و مهاجرت به کانادا با ثبت شرکت

مالیات در کانادا

مالیات در کانادا: ویژه‌ متقاضیان ثبت شرکت

کشور کانادا از نظر فرصت‌های راه‌اندازی شرکت، در رتبه‌بندی بانک‌های جهانی رتبه ششم دنیا و در رتبه بندی میان کشورهای G20 رتبه دوم دنیا را دارد. کانادا کشوری است که به دلیل اقتصاد پیچیده و امکانات زیرساختی قوی، راه‌اندازی کسب وکار را تشویق می‌کند. تأسیس ‌یک شرکت در کانادا مزایای متعددی را به کارآفرین ارائه می‌دهد. در این مقاله سام راد به موضوع مالیات در کانادا: ویژه‌ متقاضیان ثبت شرکت در کانادا پرداخته‌ایم. چرا که حتما موضوع مالیات در کانادا برای برخی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این کشور دغدغه فکری ایجاد می‌کند.

چرا ثبت شرکت در کانادا؟

  • کانادا ‌یکی از رقابتی‌ترین کشورهای جهان است.
  • کانادا هزینه‌های عملیاتی ارزان‌تری در مقایسه با ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا دارد.
  • کانادا به عنوان دومین مکان جذاب برای شرکت‌هایی که در پروژه‌های تحقیق و توسعه، تولید، تجارت و خدمات دیجیتال فعالیت می‌کنند، رتبه بندی شده‌است.
  • افتتاح حساب‌های بانکی تجاری برای ‌یک شرکت کانادایی در هر نقطه از جهان ساده است.
  • کانادا همواره در بین 10 کشور برتر جهان در فهرست بهترین کشورها از دیدگاه مجله‌ی فوربس (Forbes) قرار گرفته است.
  • انتاریوی کانادا، ‌یکی از سه مرکز بزرگ فناوری در آمریکای شمالی است.
  • کانادا، دومین کشور بزرگ جهان، دارای تراکم جمعیت بسیار پایینی است.
  • کانادا دارای منابع طبیعی فراوانی است که طیف وسیعی از صنایع را پشتیبانی می‌کند.

مزایای تشکیل شرکت در کانادا

در اینجا مزایای کلی ثبت شرکت در کانادا آورده شده‌است:

•    فرآیند سریع و ساده ثبت شرکت

کانادا‌ یکی از کشورهایی است که مراحل ثبت شرکت نسبتا آسان و ساده ای دارد. فرآیند ثبت شرکت در کانادا می‌تواند با سرعت خوبی به پایان برسد.

•    پیشرفت‌های تکنولوژیکی

پیشرفت‌های فناوری در کانادا سابقه قوی دارد. این کشور برای تشکیل شرکت‌های کارآفرینی با پتانسیل بالا، هم حمایت فکری و هم حمایت مالی ارائه می‌دهد. بریتیش کلمبیا و تورنتو ‌مراکز فنی عالی و محیط‌های استارتاپی پررونق با بیش از 14000 شرکت در سراسر کشور هستند.

•    مشوق‌های دولتی

کارآفرینان بین‌المللی که در کانادا ‌کسب‌و‌کار ایجاد می‌کنند، واجد شرایط دریافت معافیت‌های مالیاتی هستند. دولت کانادا به ویژه علاقه‌مند به حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه نوآورانه است و تلاش‌های قابل توجهی برای تقویت شرکت‌های خلاق پر‌رونق انجام می‌دهد.

به گفته مجله فوربز (Forbes)، زمانی که ‌یک سازمان از فناوری‌های پیشرفته خاصی استفاده می‌کند، دولت کانادا تا 65 درصد از هزینه‌های مربوط به تأسیس شرکت را بازپرداخت می‌کند.

مالیات در کانادا در ثبت شرکت در کانادا و همچنین ایجاد استارتاپ در کانادا همراه با سام راد

•    مالیات کم شرکت‌ها

برای شرکت‌های سراسر جهان، نرخ مالیات شرکتی مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری برای نقل مکان‌ یا انتخاب محل راه‌اندازی ‌یک شرکت جدید است. زمانی که نرخ مالیات ‌کسب‌و‌کار پایین تر باشد، شرکت‌ها می‌توانند پول خود را پس انداز کنند و مازاد آن را مجدداً برای رشد شرکت سرمایه گذاری کنند.

کانادا نرخ‌های مالیات شرکتی خود را بسیار پایین تر از سایر کشورهای پیشرفته نگه‌داشته‌است و آنها را از 18 درصد به 15 درصد کاهش داده‌است و این امر باعث شده‌ که این کشور به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای تأسیس شرکت‌ها تبدیل شود.

ساختار مالیاتی برای ثبت شرکت در کانادا

برای راه‌اندازی ‌کسب‌و‌کار و ثبت شرکت در کشور کانادا،‌ یک کارآفرین باید در مراجع مالیاتی مربوطه ثبت نام کرده و مالیات‌های مختلف ‌کسب‌و‌کار را بپردازد. مالیات در کانادا: ویژه‌ متقاضیان ثبت شرکت را می‌توان به چهار گروه اصلی مالیات بر درآمد فدرال، مالیات بر فروش فدرال، مالیات بر درآمد استانی و مالیات بر فروش استانی تقسیم بندی کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات دقیقتر و کاملتر و پاسخگویی به سوالات‌تان حتما از جلسات مشاوره تخصصی در سام راد بهره بگیرید.

الف. مالیات بر درآمد فدرال Federal Income Tax

یک شرکت غیر مقیم اگر در کانادا تجارت داشته باشد، باید ‌یک شماره تجاری(businesses number) را از Canada Revenue Agency دریافت کند و‌یک حساب مالیات بر درآمد باز کند. اگرچه برای اولین سال مالیاتی هیچ الزامی ‌برای افتتاح حساب مالیات بر درآمد قبل از تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد وجود ندارد.

اگر فرد غیر مقیم ‌یک شرکت تابعه کانادایی داشته باشد، در صورتی که شرکت تحت قوانین فدرال ‌یا قوانین استان‌های انتاریو، مانیتوبا، بریتیش کلمبیا، نوا اسکوشیا‌یا نیوبرانزویک باشد،‌ یک شماره تجاری(BN) و حساب مالیات بر درآمد(income tax account) به طور خودکار برای آن شرکت تابعه ارائه می‌شود. Revenue Agency کانادا معمولاً طی 45 روز پس از ثبت شرکت، اعلامیه‌ای را برای تأیید شماره کسب‌وکار(BN) و ارائه خلاصه‌ای از حساب‌های برنامه ارسال می‌کند. برای همه استان‌های دیگر (به جز کبک)، با پر کردن فرم RC1 ،‌ یک شماره تجاری به دست می‌آید و‌یک حساب مالیات بر درآمد باز می‌شود.

ب. مالیات بر درآمد استانی Provincial Income Tax

دولت فدرال از طرف همه استان‌ها (به جز کبک) مالیات جمع آوری و پرداخت می‌کند. در نتیجه، ثبت نام اضافی در سطح استان (به جز کبک) مورد نیاز نیست.

کبک مالیات بر درآمد خود را اداره می‌کند. بنابراین،‌یک غیر مقیم باید ‌یک شماره سازمانی کبک  (‘NEQ’—Numéro d’enterprise du Québec)  دریافت کند و اگر در آن استان تجارت داشته باشد، ‌یک حساب مالیات بر درآمد جداگانه باز کند. فرم مربوطه  LM-1-V است. مانند مالیات بر درآمد فدرال، تا زمانی که اظهارنامه مالیات بر درآمد برای اولین سال مالیاتی ثبت نشود، نیازی به دریافت NEQ  نیست. اگر‌یک NEQ تا آن زمان به دست نیامده باشد، ‌یکی به طور خودکار به شرکتتان اختصاص داده می‌شود.

ج. مالیات بر فروش فدرال Federal Sales Tax

یک شرکت غیرمقیم واقع در کانادا مشمول مالیات GST ، باید ‌یک شماره تجاری از Revenue Agency کانادا برای اهداف مالیات بر فروش فدرال و مالیات کالاها و خدمات(Goods and Services Tax) دریافت کند.

معیارهای مختلفی برای موسسات خیریه و عمومی ‌اعمال می‌شود. همچنین، افراد غیر مقیمی ‌که برای‌ یک مکان تفریحی، سمینار، فعالیت‌ یا رویداد در کانادا پذیرش دریافت می‌کنند، باید صرفنظر از میزان فروش، برای GST ثبت نام کنند و قبل از دریافت پذیرش باید این کار را انجام دهند.

به طور کلی، قبل از سی امین روز پس از روزی که کالاها‌ یا خدمات مشمول مالیات برای اولین بار در کانادا عرضه می‌شوند، باید شماره ‌کسب‌و‌کار(businesses number) دریافت و‌یک حساب GST (Goods and Services Tax) باز شود.

د. مالیات بر فروش استانی  Provincial Sales Tax

مالیات بر فروش استانی(PST) در کانادا مالیاتی است که استان‌ها بر فروش ‌یا اجاره کالاها و خدمات در حوزه قضایی خود دریافت می‌کنند. هر استان نرخ و مقررات PST خاص خود را دارد و این مالیات علاوه بر مالیات بر کالاها و خدمات فدرال(GST) اعمال می‌شود. نرخ PST بسته به استان می‌تواند متفاوت باشد و برخی از استان‌ها ممکن است موارد خاصی را از مالیات معاف کنند.

استان‌های HST  Provincial Sales Tax

مالیات بر فروش استان‌های انتاریو، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و نیوفاندلند و لابرادور با GST (Goods and Services Tax) اداره می‌شود. این مالیات‌های فروش ترکیبی استانی و فدرال به عنوان مالیات فروش هماهنگ Harmonized Sales Tax (HST) شناخته می‌شوند. نظرات مربوط به GST در بخش تحت عنوان  مالیات فروش فدرال  به طور‌یکسان در مورد HST اعمال می‌شود.

آلبرتا Alberta

آلبرتا تنها استانی است که مالیات فروش استانی(PST) ندارد. بنابراین مصرف کنندگان در آلبرتا هنگام خرید در داخل استان، مالیات فروش استانی جداگانه ای را علاوه بر مالیات بر کالاها و خدمات فدرال (GST) پرداخت نمی‌کنند. این استان به درآمدهای حاصل از منابع طبیعی خود به ویژه نفت و گاز متکی است.

بریتیش کلمبیا British Columbia

اگر مالیات‌دهنده کالاهای مشمول مالیات را بفروشد‌یا اجاره دهد، ‌یا نرم‌افزار و خدمات مشمول مالیات را در روند عادی کسب‌وکار در B.C. ارائه دهد، از مالیات‌دهندگان درخواست می‌شود که به عنوان فروشنده برای مالیات بر فروش استانی (PST) آن استان ثبت نام کند.

مانیتوبا Manitoba

مانیتوبا از مالیات دهندگان می‌خواهد که در صورتی که مالیات دهندگان در آن استان تجارت کنند، به عنوان فروشنده برای مالیات خرده فروشی آن استان ثبت نام کنند. ثبت نام باید قبل از فروش باشد.

‌کسب‌و‌کارهای کوچک با فروش سالانه کمتر از 10000 دلار نیازی به ثبت نام و دریافت مالیات فروش منیتوبا ندارند. اگر چنین مشاغلی تصمیم بگیرند که ثبت نام نکنند، باید مالیات فروش را از مشتریان خود دریافت نکنند. در غیر این صورت آنها باید در فاکتورهای فروش خود قید کنند که مالیات بر فروش در قیمت لحاظ شده‌است.

جزیره پرنس ادوارد Prince Edward Island

جزیره پرنس ادوارد از مالیات دهندگان می‌خواهد که در صورت فروش کالا در استان، به عنوان فروشنده برای مالیات بر درآمد(IT) آن استان ثبت نام کند. ثبت نام باید قبل از فروش باشد.

کبک Quebec

کبک هم مالیات فروش خود کبک(QST) و هم در رابطه با فعالیت‌های تجاری انجام شده در کبک،‌ یعنی GST  را اداره می‌کند. بنابراین، اگر مالیات‌دهنده‌ای در کبک فعالیت تجاری داشته باشد، مالیات‌دهنده باید NEQ  دریافت کند و حساب‌های جداگانه‌ای برای مالیات بر درآمد (IT)، مالیات فروش کبک (QST) و GST  باز کند. اگر مالیات دهنده قبلاً ‌یک حساب GST در Revenue Agency کانادا داشته باشد، کبک از همان حساب استفاده خواهد کرد. با این حال، قبل از فروش هر کالای مشمول مالیات ‌یا ارائه خدمات در آن استان،‌ وجود یک حساب QST از قبل الزامی است.

ساسکاچوان Saskatchewan

ساسکاچوان از مالیات دهندگان می‌خواهد که مجوز vendor’s licence را برای مالیات بر فروش استانی (provincial sales tax) آن استان دریافت کنند. توجه داشته باشید که ثبت نام باید قبل از فروش باشد.

کلام آخر

هنگام ثبت شرکت در کانادا، چه به عنوان‌ یک شرکت انفرادی یا مشارکتی و … مالیات‌ها و هزینه‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع ‌کسب‌و‌کار و استان ‌یا منطقه ای که در آن ثبت شده‌است، اعمال می‌شود.

کلیه سرمایه گذاران و کارآفرینان علاقه مند به زندگی در کانادا باید با موضوع مالیات در کانادا: ویژه‌ متقاضیان ثبت شرکت آشنایی کامل داشته باشند. مشورت با ‌یک مشاور حرفه‌ای آشنا با قوانین و مقررات مالیاتی کانادا برای اطمینان از رعایت کلیه الزامات مالیاتی هنگام ثبت و راه‌اندازی ‌یک شرکت تجاری در کانادا بسیار مهم است. ما در سام راد مشاورین متخصصی را برای این امر در نظر گرفته‌ایم تا در کل این مسیر همراه شما باشند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *