ثبت اختراع در انگلستان به عنوان روشی جامع برای مهاجرت از نوع ویزای کاری و استارتاپی با سام راد

ثبت اختراع در انگلستان

ثبت اختراع در انگلستان

ثبت اختراع، یکی از موارد به ظاهر بی‌اهمیت ولی بسیار مهم است. این اهمیت به حدی است که شما می‌توانید به این وسیله، اقامت گرفته و مهاجرت کنید. ثبت اختراع در انگلستان و به صورت کلی، ثبت اختراع در کشوری خاص، قواعدی دارد که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم و مشخصا آن را بررسی کنیم. سام راد، به عنوان یک شرکت TTC، در این زمینه تخصص بالایی داشته و آماده است تا به شما کمک کند. با ما همراه باشید تا با ثبت اختراع بیشتر آشنا شوید.

ثبت اختراع، اهمیت و چگونگی

به صورت کلی، ثبت اختراع به معنای آن است که شما یک ایده، محصول، خدمات و یا حتی فکر را به نام خود بزنید. فرض کنید شما صاحب یک منزل هستید و آن به شما است، آیا کسی می‌تواند بدون اجازه شما وارد آن خانه شود؟ پاسخ مشخص است. ثبت اختراع نیز به همین شکل است. زمانی که شما اختراعی را به نام خود ثبت کنید، هیچ کس دیگری اجازه استفاده از آن ایده، محصول، خدمت و یا فکر را نخواهد داشت.

حال که اهمیت ثبت اختراع مشخص شد، باید به سراغ جزئیات رفته و راه‌های مختلف آن را بررسی کنیم. شما می‌توانید به دو روش اختراع خود را ثبت نمایید.

ثبت اختراع سرزمینی

زمانی که شما اختراعی انجام دادید، شما باید در پی مراحل ثبت آن باشید. این ثبت می‌تواند به روش سرزمینی باشد. ثبت اختراع سرزمینی(National) به این شکل است که شما با استفاده از موسسه ثبت اختراع مرتبط با آن سرزمین، اختراع خود را در هر کشوری که دوست داشته باشید ثبت خواهید نمود. شما می‌توانید ثبت اختراع در انگلستان داشته باشید یا در ایران این کار را انجام دهید. این تصمیم گیری توسط شما انجام خواهد شد. اما باید این نکته را بدانیم که بسیاری از کشورهای خارجی، به واسطه ثبت اختراع به شما اقامت دائم خواهند داد. نکته حائز اهمیت این است که هر کشوری ممکن است مراحل و روش‌های خاصی برای ثبت اختراع داشته باشد که شما باید در مورد آن‌ها تحقیق کامل انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد ثبت اختراع این است که اعتبار اختراع تا ۲۰ سال برای شما خواهد بود. این زمان به این معنا است که شما زمانی که اختراعی را به نام خود ثبت کنید، تا ۲۰ سال هر طرحی که از طرح و ایده شما اقتباس شده باشد، تحت مالکیت شما خواهد بود و شما می‌توانید از فردی که از شما تقلید کرده است، شکایت کنید.

ثبت اختراع بین‌المللی(PCT)

شاید با خود بگویید که ثبت اختراع جهانی بسیار با اعتبارتر از ثبت اختراع سرزمینی است اما پاسخ خیر است. ثبت اختراع بین‌المللی در واقع برای شما زمانی ایجاد خواهد کرد که شما بتوانید اختراع را در کشوری که قصد ثبت اختراع در آن را دارید، انجام دهید. قانون ثبت اختراع و حمایت از آن، به صورت کلی تحت نظارت قانون کشورها است. البته نکته‌ بسیار مهم در این مورد این است که با فرض ثبت اختراع در یکی از کشور های اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه اتحادیه اروپا اجبارا باید به این ثبت اختراع احترام بگذارند.

مراحل ثبت اختراع بین‌المللی:

  1. تنظیم اظهارنامه بین‌المللی
  2. ثبت اظهارنامه بین‌المللی (File PCT application)
  3. پرداخت هزینه بررسی اولیه(۱۴۰ فرانک سوییس)
  4. تأیید و ارسال به یکی از مراجع بین‌المللی جستجو(ISA)
  5. پرداخت هزینه جستجوی مقدماتی(بین ۵۰ تا ۵۰۰۰ یورو)
  6. جستجوی بین‌المللی مقدماتی(International search report and written opinion)
  7. انتشار بین‌المللی (Publication of international application)
  8. جستجوی بین‌المللی تکمیلی (Supplementary international search)
  9. فاز سرزمینی ثبتاختراع (National phase)

همانطور که مشاهده می‌کنید، مرحله نهایی ثبت اختراع بین‌المللی، ثبت اختراع سرزمینی است.

ثبت اختراع در انگلستان

حال که اطلاعات کامل و کافی در مورد ثبت اختراع سرزمینی یا ملی و بین‌المللی کسب کردیم، بهتر است به سراغ ثبت اختراع در کشور انگلستان برویم.

با اینکه کشور انگلستان از اتحادیه اروپا جدا شده است، اما روش ثبت اختراع در این کشور و افرادی که در این کشور ثبت اختراع کرده‌اند، نشان‌دهنده نزدیکی این دو قانون به یکدیگر است. پس به معرفی روش ثبت اختراع در اتحادیه اروپا می‌پردازیم.

در اتحادیه اروپا، دو سازمان اصلی برای ثبت اختراع وجود دارد.

داره ثبت اختراعات اروپا (European Patent Office) به اختصار EPO، که مسئول بررسی اظهارنامه‌های ثبت اختراع است. صدور و اعطای پتنت(سند اختراع) و همچنین، رسیدگی به اعتراض‌های وارد شده به ثبت اختراع نیز، از وظایف این سازمان است.

سازمان دوم، شورای اداری (Administrative Council)است که تمام متعاهدان قرارداد ثبت اختراع مصوب ۵ اکتبر ۱۹۷۳ در این شورا نماینده دارند. وظیفه نظارت بر پروسه ثبت اختراع، تصویب بودجه و انجام اقدامات لازم برای به ثمر نشاندن اختراع و همچنین، اصلاح قوانین در صورت نیاز، از اصلی ترین وظایف این شورا است.

مراحل ثبت اختراع در اتحادیه اروپا

تهیه پیش‌نویس اظهارنامه و نگارش اظهارنامه نهایی.

تسلیم اظهارنامه ثبت اختراع در اروپا به سازمان ثبت اختراعات اروپا

جستجوی سازمان ثبت اختراعات اروپا

داوری

اعطای پتنت

پتنت یکپارچه

یکی از اصلاحات بسیار مهم و کاربردی اتحادیه اروپا برای ثبت اختراع، این قانون است. از سال ۲۰۲۳، شما می‌توانید پتنت یکپارچه درخواست کنید. این پتنت به این شکل است که شما درخواست ثبت اختراع در ۱۷ کشور عضو معاهده ثبت اختراع خواهید داد. درخواست پتنت یکپارچه به این معنا است که شما زمان مشخص، احترام به اختراع مشخص و موارد این‌چنینی را از ۱۷ کشور به صورت همزمان خواهید داشت.

ساز و کار ثبت اختراع در کشور انگلستان نیز به همین منوال است. تفاوت نام‌ها و سازمان‌های ثبت اختراع در کشور، مانع تفاوت روند پروسه نبوده و اتحادیه اروپا و کشور انگلستان به صورت کلی در ثبت اختراع به یکدیگر شبیه هستند.

سام راد و نقش حیاتی آن در ثبت اختراع

شاید برایتان سوال شده باشد که ثبت اختراع در کشورهای دیگر که قواعدی خاص و مشخص دارند، چه ارتباطی با سام راد دارد. سام راد، به عنوان یکی از شرکت های انتقال تکنولوژی و مهاجرتی، بسیاری از پروژه‌های استارتاپی خود را به صورت کامل انجام داده است. یکی از بخش‌های اصلی این روند برای سام راد، ثبت اختراع است. دقت کنید. فقط سام راد است که آنقدر به پروژه خود اهمیت می‌دهد که آن را ثبت اختراع می‌نماید. پس برای ثبت اختراع نیز می‌توانید از سام راد کمک بخواهید.

کلام آخر

در این مقاله، با انواع ثبت اختراعات آشنا شدیم. ثبت اختراع سرزمینی یا ملی و ثبت اختراع بین‌المللی  یا جهانی را دیدیم و اهمیت هر کدام را متوجه شدیم. ثبت اختراع در انگلستان را نیز متوجه شدیم و از روش‌ها و مراحل آن باخبر شدیم. سام راد در کنار ما خواهد بود تا بتوانیم ثبت اختراع کنیم. کلام پایانی ما این است که هر ایده و فکری را جدی بگیرید؛ شاید شما هم صاحب یک اختراع در سطح جهان شدید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *