معادل سازی مدرک تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی از جمله مراحل اصلی اقدام برای ویزای تحصلی است

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

یکی از کارهایی که باید برای مهاجرت خود انجام دهید، معادل سازی مدارک تحصیلی است. این معادل سازی به شما کمک خواهد کرد که با مدرک و تخصصی که گذرانده‌اید، در کشور مقصد خود شناخته شوید. معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اصلی کار شما است. سام راد در کنار شما خواهد بود تا بتوانید این کار را به صورت کامل و دقیق انجام دهید. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد تمام بخش های این کار به دست آوریم.

اخذ اقامت موقت در کانادا

اقامت موقت کانادا، یکی از خواسته‌هایی است که بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند، در پی آن هستند. این خواسته به این دلیل است که شما می‌توانید در خاک کشور کانادا، کارهای مهاجرت خود را انجام داده و اقامت دائم دریافت نمایید.

برای رفتن به این شکل، شما باید بتوانید به بهترین شکل ممکن خود را به کشور کانادا معرفی نمایید. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این معرفی، مدارک تحصیلی شما است. پس اهمیت این بخش را به بهترین شکل ممکن درک خواهید کرد.

معادل سازی مدرک تحصیلی، بایدها و نبایدها

قبل از شروع بحث در مورد معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا، باید به این نکته اشاره داشت که این امر، مرحله به مرحله بوده و بخش‌های زیادی دارد. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش این است که سطح آموزش در بین کشور ما و کانادا چقدر متفاوت است. معادل سازی به صورت کلی، به این شکل است که شما در مدرسه و دانشگاه خود چه مطالعاتی داشتید و حال که مدرک آن را دارید، در کشور دوم، این مدرک چه جایگاهی دارد. بسیاری از اساتید رشته‌های مختلف، زمانی که قصد مهاجرت دارند، باید زمانی را صرف تحصیل و یادگیری دوباره کنند تا کشور مقصد ببیند که او مناسب برای جایگاه شغلی در کشورش هست. با هم به بررسی سطوح مختلف تحصیلی به صورت مقایسه‌ای می‌پردازیم.

ابتدایی

در کشور کانادا، سال‌های تحصیلی ابتدایی، ۶ سال است. طی چندین سال اخیر، کشور ما نیز به این سمت رفته و مانند این کشور شده است. اما در دوران ابتدایی در کشور کانادا، منابع محدود آموزشی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است و اصلی‌ترین بخش یادگیری کودکان، ارتباطات اجتماعی، مهارت‌های فردی و اجتماعی، ورزش و استعدادهای دانش‌آموزان در آن، هنر و استعدادهای دانش‌آموزان در آن و …، مورد توجه قرار می‌گیرد. این بخش در کشور ما اهمیت آنچنانی نداشته و صرفا یادگیری دروس و مهارت‌های اجتماعی برای کشور ما، اولویت دارد.

متوسطه

این بخش نیز در هر دو کشور ثابت است. هر دو نظام آموزشی، مقطع متوسطه را به دو بخش اول(هفتم تا نهم) و دوم(دهم تا دوازدهم) تقسیم بندی کرده‌اند. هر دو کشور اما در این بخش، تفکر ثابتی دارند. تقسیم بندی دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی متفاوت و مورد علاقه‌شان و شروع مسیر درسی زندگی، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اتفاقات در دوره متوسطه است.

آموزش عالی(کارشناسی)

در این بخش تفاوت‌های اصلی شکل گرفته و به دلیل این بخش است که معادل سازی مدارک از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. در هر دو کشور، موسسه های آموزشی متفاوتی برای آموزش عالی وجود دارد. دانشگاه‌ها، کالج‌ها و در نهایت، موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای، از جمله سازمان‌های آموزش عالی در کشور کانادا هستند. اما در کشور ما، کالج وجود نداشته و دو موسسه آموزش عالی دیگر، یعنی دانشگاه و موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارند.

اصلی‌ترین تفاوت در این بخش، واحد های درسی است. در واقع، معادل سازی در این بخش است که اهمیت خود را نشان خواهد داد. بسیاری از دروس در واحدهای دانشگاهی ایران وجود دارند که در کشورهای دیگر وجود ندارند و همچنین، بسیاری از واحدها هستند که در نظام آموزشی ایران وجود ندارند ولی در نظام آموزشی کشوری مانند کانادا، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

کارشناسی ارشد و دکتری

کارشناسی ارشد، در کشور ایران ۳۲ واحد بوده و دانشجویان باید به این اندازه واحدهای خود را پاس کنند تا بتوانند مدرک ارشد خود را دریافت نمایند. اما در کشور کانادا، این واحدها، بین ۳۰ تا ۳۳ واحد خواهد بود.

در دکتری نیز، این دو کشور با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. تنها نکته در مورد اخذ دکتری در کشور ایران این است که شما می‌توانید فقط دکتری در رسته تحصیلی خود را اخذ کنید ولی در کانادا به این شکل نخواهد بود.

اهمیت معادل سازی مدرک تحصیلی در مهاجرت به کانادا

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از دلایل اهمیت معادل سازی، بحث واحدها و دروسی است که فرد در یک کشور گذرانده و یا نگذرانده است. اما  یکی دیگر از دلایل، که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این است که شرکت‌ها و اصطلاحا کارفرمایان شرکت‌ها، برای این مدارک اهمیت بسیار بالایی قائل هستند. این اهمیت به نحوی است که ممکن است شخص، به واسطه داشتن مدارک خود به صورت کامل، مشغول به کار در یک شرکت شود و یا به دلیل نداشتن این مدارک، شغل را از دست بدهد. نیازی به توضیحِ اهمیتِ داشتن شغل در یک کشور دوم نیست. ممکن است شما برای کسب شغل خاص خود، نیاز به گذراندن دوره خاصی باشید که برنامه آن را برای شما مشخص خواهند کرد.

نحوه معادل سازی مدارک در کشور کانادا

بسیاری از مهاجرت‌ها، از طریق مهاجرت تحصیلی بوده و به این دلیل، باید مدارک به صورت کامل معادل سازی شوند. بسیاری از افراد حتی به این نیاز دارند که واحدهایی را اضافه پاس کنند تا بتوانند تحصیل خود را در کشور دوم ادامه دهند. به عنوان مثال شخصی که لیسانس خود را در کشور ایران گرفته است، برای گرفتن فوق لیسانس در کشور کانادا، ممکن است به پاس کردن برخی واحدها نیازمند باشد.

مراکز معتبر ترجمه و اعتبار سنجی مدارک

بسیاری از موسسات در کشور کانادا، به ترجمه و معادل سازی مدارک سایر کشورها نیز می‌پردازند. می‌توانید مدارک خود را برای این موسسات ارسال کرده و منتظر اعتبار سنجی از سوی آنان باشید. همچنین، موسسات جهانی زیادی در این زمینه وجود دارند که کار شما را انجام داده و مدارک شما را برای مهاجرت آماده خواهند ساخت. Wes(World Education Services) یکی از این موسسه ها است که در این زمینه کمک شایانی به شما خواهد کرد.

مراکز تحصیلات عالی کانادا

در برخی از موسسات آموزشی کانادا، دفاتری وجود دارند که برای مهاجرین خارجی، کار معادل سازی مدارک را به صورت کامل انجام خواهند داد.

سیستم معادل سازی کانادا

یکی از سیستم‌های آنلاین معادل سازی در دنیا، سیستم CES است. این سیستم توسط کشور کانادا برای اعتبار سنجی و معادل سازی مدارک به صورت کامل آماده شده است. شما با استفاده از این سایت و موسسه، نیاز به حضور فیزیکی در کشور کانادا نداشته و می‌توانید از کشور خودتان تمام کارهاب اعتبار سنجی و معادل سازی را انجام دهید.

هزینه و مدت زمان معادل سازی مدارک برای مهاجرت به کانادا

هزینه شما، متناسب با روش انتخابی شما متفاوت خواهد بود. همچنین، این هزینه به دلار بوده و نمی‌توان این قیمت را به ریال به صورت دقیق گفت.

همچنین، باید به این نکته دقت داشته باشید که هر کدام از روش‌ها، مدت زمان مشخصی را طی کرده تا به شما پاسخ دهند و باید برنامه ریزی خود را انجام دهید.

  1. خدمات جهانی: ۳۵ روز تا ۳ ماه
  2. ارزیابی صلاحیت بین‌المللی: ۲۳ هفته
  3. CES: 90 روز

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی تفاوت دو نظام آموزشی در دنیا، یعنی ایران و کانادا پرداختیم. اطلاعات کاملی در مورد اعتبار سنجی و معادل سازی مدارک به دست آوردیم و فهمیدیم که می‌توان به بهترین شکل ممکن، این کار را انجام داد. حال وقت آن رسیده‌است که بدانیم برای رفتن به چه چیزی نیاز داریم. ما برای مهاجرت، بیش از هر چیز دیگری، به یک همراه نیاز داریم تا بتوانیم مهاجرت امن و آسانی داشته باشیم. با دانستن تمام این موارد، سام راد در کنار شما خواهد بود تا مهاجرتتان، بهترین اتفاق زندگی شما گردد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *