مراحل ثبت اختراع در کانادا و مهاجرت با روش ثبت اختراع با سام راد

مراحل ثبت اختراع در کانادا

مراحل ثبت اختراع در کانادا: راهنمای کامل

اکثر کسب‌و‌کارهای موفق بر اساس ایده‌های نوآورانه ساخته شده‌اند. جهت تشویق سرمایه‌گذاری در تحقیق، توسعه و کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های جدید، دولت‌ها برای متقاضیانی که درخواست ثبت اختراع می‌کنند، تسهیلات در نظر گرفته اند. دولت کانادا نیز از این مساله مستثنی نیست. در این مقاله سام راد مراحل ثبت اختراع در کانادا: راهنمای کامل را مورد بررسی داده‌ایم؛ تا با این موضوع رو به رشد و پرمنفعت آشنایی کامل پیدا کنید.

حق ثبت اختراع Patent

حق ثبت اختراع به عنوان مالک، این حق را به شما می‌دهد که:

  • از ساخت، استفاده و فروش موضوع مورد ادعا در پتنت توسط دیگران جلوگیری کنید.
  • به شما این امکان را می‌دهد که از زمان و پولی که در تحقیق و توسعه آن موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌اید بهره‌مند شوید.
  • همچنین مدت زمانی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در طی آن می‌توانید از انجام آنچه ادعا شده توسط دیگران جلوگیری کنید.

اکثر محصولات مصرفی و صنعتی توسط پتنت محافظت می‌شوند. به عنوان مثال، تلفن‌های هوشمند توسط هزاران حق ثبت اختراع در مورد ویژگی‌های مختلف محافظت می‌شوند، از نحوه عملکرد صفحه نمایش لمسی گرفته تا باتری‌ها و سیستم‌های شارژ.

حتی چوب‌هاکی واسکیت‌ها نیز ثبت اختراع شده اند. به عنوان مثال، پتنت‌هایی برای موارد زیر وجود دارد:

  • چگونه فیبر کربن روی چوب‌هاکی لمینت می‌شود و چگونه تیغه به دسته می‌چسبد.
  • چگونه قسمت بوت اسکیت برای راحتی و ثبات کاربر قالب گیری می‌شود.

Louis-Pierre Gravelle، شریک شرکت حقوقی Bereskin & Parr در مونترال توضیح می‌دهد:

” یک شرکت در فرآیند ثبت اختراع سرمایه‌گذاری می‌کند تا از اختراع رقبا جلوگیری کند. شرکت‌هایی دارای محصول، مقدار قابل توجهی پول در تلاش‌های تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. قطعا یک شرکت برای درآمدزایی وجود دارد. بنابراین آنها می‌خواهند این سرمایه‌گذاری را از نظر سودآوری جبران کنند.”

مدت اعتبار گواهی ثبت اختراع Patent

حق استفاده، ساخت و فروش اختراع در کشوری که ثبت اختراع در آنجا صادر شده است، به مخترعان داده می‌شود. در کانادا، حفاظت تا ۲۰ سال از تاریخ ثبت درخواست پتنت ادامه دارد.

این مساله مهم است زیرا شرکت احتمالاً منابعی را در تحقیق و توسعه هزینه ‌یا سرمایه‌گذاری کرده است. خطر این است که اگر از آن سرمایه محافظت نکنید، وقتی شروع به فروش کردید، کسی می‌تواند آن را بازتولید کند و در قیمت‌ یا کیفیت با شما رقابت کند – و شما بدون حق ثبت اختراع هیچ راهی برای متوقف کردن آن شخص نخواهید داشت.

مراحل ثبت اختراع در کانادا: راهنمای کامل

در مورد نحوه ثبت اختراع در کانادا، ابتدا باید درخواست ثبت اختراع را در اداره مالکیت معنوی کانادا (CIPO) ثبت کنید. به طور معمول، درخواست‌های ثبت اختراع با کمک‌ یک نماینده ثبت اختراع تهیه می‌شوند. با این حال، صرف درخواست برای ثبت اختراع به این معنی نیست که‌ یک پتنت به شما اعطا می‌شود. درخواست‌های ثبت اختراع به طور کامل توسط بازرسان پتنت بررسی می‌شوند تا مشخص شود که آیا آنها شرایط مورد نیاز برای ثبت اختراع را دارند ‌یا خیر. در ادامه این مقاله سام راد مراحل ثبت اختراع در کانادا را گام به گام توضیح داده ایم؛ با ما همراه باشید.

مرحله‌ی اول: دریابید که آیا شما واجد شرایط ثبت اختراع هستید ‌یا خیر

ابتدا باید درخواست ثبت اختراع در اداره مربوطه ثبت شود. سپس درخواست ثبت شده توسط بازرسان پتنت بررسی می‌شود.

 سه معیار اصلی برای اعطای حق ثبت اختراع وجود دارد:

  1. اختراع باید جدید و نوآورانه باشد. هیچ جای دیگری در دنیا مشابه آن وجود نداشته باشد. برای تعیین این موضوع اغلب به تحقیقات گسترده نیاز است.
  2. اختراع باید مفید و کاربردی باشد. برای برآورده شدن معیارهای مطلوبیت، باید ارزش اقتصادی وجود داشته باشد. یعنی کسی باید حاضر باشد برای این محصول جدید پول بپردازد.
  1. یک اختراع نباید بدیهی باشد. آیا دانش موجود در این زمینه به شخص اجازه می‌دهد تا مشکلی را که این اختراع قصد اصلاح آن را دارد به راحتی حل کند؟

مرحله‌ی دوم: جستجوی کامل پیشینه‌ی ثبت اختراع مورد نظر را انجام کنید

به منظور تعیین اینکه آیا اختراع نوآورانه، مفید و غیربدیهی است، بررسی کنندگان در اداره ثبت اختراع، درخواست‌های ثبت اختراع قبلی و اختراعات اعطا شده در سراسر جهان را جستجو می‌کنند تا ببینند که آیا ممکن است شخص دیگری درخواست‌ یکسانی(یا نزدیک به آن) را ارائه کرده باشد‌ یا خیر. توصیه می‌شود قبل از ثبت درخواست در پایگاه‌های داده ای زیر جستجو انجام دهید:

مرحله‌ی سوم: تعیین کنید که آیا نیاز به استخدام نماینده(کارگزار) ثبت اختراع دارید ‌یا خیر

اکثر افرادی که‌ اختراع ‌یا کشف امیدوارکننده دارند، ‌یک نماینده ثبت اختراع را استخدام می‌کنند تا به آنها در طی کردن این مسیر دشوار و پیچیده کمک کنند. در حالی که برخی به تنهایی این کار را انجام می‌دهند و از استخدام نماینده ثبت اختراع چشم‌پوشی می‌کنند، مواقعی وجود دارد که شما در واقع موظف به استخدام ‌یک نماینده هستید.

شما باید ‌یک نماینده(کارگزار) ثبت اختراع استخدام کنید اگر:

  • درخواست ثبت اختراع توسط شخص دیگری غیر‌از مخترع ثبت شده‌است.
  • بیش از‌یک مخترع وجود دارد و درخواست به طور مشترک توسط همه مخترعان ثبت نشده‌است.
  • یک انتقال درخواست به اداره ثبت شده‌است.

نماینده(کارگزار) ثبت اختراع چه می‌کند؟

یک نماینده(کارگزار) ثبت اختراع برای درک قوانین مربوط به اختراعات و فرآیند ثبت اختراع برای مشتری خود آموزش دیده‌است. وکیل بودن ‌یک نماینده(کارگزار) ثبت اختراع اجباری نیست، اما بسیاری از آنها وکیل هستند. نمایندگان(کارگزاران) ثبت اختراع کانادایی باید دو سال دوره آموزشی را طی کنند و سپس مجموعه‌ای از امتحانات را قبل از اخذ گواهینامه خود بگذرانند.

نماینده یا کارگزار ثبت اختراع:

  • قوانین و مقررات قانون ثبت اختراع را درک می‌کند.
  • به مخترعان در تهیه درخواست ثبت اختراع کمک می‌کند.
  • برای قابلیت ثبت اختراع مشتری استدلال می‌کند.
  • با تطبیق ادعاها برای مطابقت با معیارهای مورد نیاز، حمایت قانونی اختراع را تضمین می‌کند.
  • به اثبات اینکه چرا مشتری حق ثبت اختراع را دارد کمک می‌کند.
  • به تشریفات مربوط به درخواست ثبت اختراع، از جمله پرداخت هزینه‌ها و اطمینان از رعایت مهلت‌ها و … توجه می‌کند.

مرحله‌ی چهارم: کلیه اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری کنید

برای ثبت اختراع خود، باید اطلاعات زیر را جمع‌آوری و ارائه دهید:

  • زمینه اختراع شما
  • شرح گسترده ای از اختراع شما، از جمله شرح:

مزایای اصلی اختراع شما نسبت به محصولات‌ یا فرآیندهای موجود

جزئیات استفاده مناسب و کاربردهای عملی

ویژگی‌های جدید و متمایزکننده

دامنه و محدودیت در استفاده از اختراع

  • هر گونه نتیجه آزمایشی که ممکن است قبلاً تکمیل کرده باشید
  • فهرستی از پتنت‌ها ‌یا مقالات فنی مربوطه
  • لیستی از افرادی که از اختراع شما اطلاع دارند
  • اطلاعات شخصی شما

مرحله‌ی پنجم: درخواست ثبت اختراع خود را تکمیل کرده و گواهی تشکیل پرونده دریافت کنید

با در دست داشتن اطلاعات خود، آماده تکمیل درخواست ثبت اختراع خود در وب سایت CIPO خواهید بود. هنگام ثبت درخواست، از شما خواسته می‌شود که هزینه درخواست ثبت اختراع را بپردازید. لیست هزینه‌های ثبت درخواست را می‌توان در وب سایت CIPO‌ یافت.

اگر درخواست شما شرایط مورد‌نظر را برآورده کند، CIPO‌ یک گواهی تشکیل پرونده که شامل تاریخ پر کردن و شماره درخواست ثبت اختراع شما است برای شما ارسال می‌کند. طبق گفته CIPO، شما باید ظرف ۱۵ روز کاری پس از ثبت درخواست خود، گواهی تشکیل پرونده(filing certificate) دریافت کنید. دریافت گواهی تشکیل پرونده به این معنی است که درخواست شما در حال بررسی است. این گواهی تضمین نمی‌کند که به شما حق اختراع اعطا شود.

مرحله‌ی ششم: درخواست ارزیابی ارائه دهید

بر اساس CIPO، شما می‌توانید در هنگام ثبت درخواست خود درخواست ارزیابی کنید. برای اکثر درخواست‌ها، تا چهار سال بعد از تاریخ ثبت درخواست فرصت دارید تا درخواست ارزیابی ارائه دهید. اگر هرگز درخواست ارزیابی را ارائه نکنید، برنامه رها شده تلقی می‌شود.

اگر اداره ثبت اختراع درخواستی را رد کند، شخصی که برای ثبت اختراع درخواست کرده است فرصت پیگیری و اعتراض دارد و ممکن است مثلاً استدلال کند که عملکرد بازرس نادرست است. این همان چیزی است که ما آن را فرآیند ارزیابی می‌نامیم. معمولاً دو تا چهار گزارش ارزیابی وجود دارد که در نهایت کمک می‌کنند که آن اختراع از نظر ممتحن ارزش اعطای حق ثبت اختراع را داشته باشد.

مرحله‌ی هفتم: گواهی ثبت اختراع خود را دریافت کنید

اختراع شما اکنون به طور رسمی‌ ثبت شده‌است. با اعطای گواهی ثبت اختراع، اکنون می‌توانید حق ثبت اختراع خود را بفروشید ‌یا جواز رسمی(license) آن را بگیرید. برای تولید‌ یا فروش اختراع رضایت شما مورد نیاز است.

زمانی که شخصی اختراع شما را بدون اجازه‌ی شما در کشوری که به شما حق اختراع اعطا کرده‌است، بسازد یا استفاده کند یا بفروشد، نقض حق اختراع رخ داده‌است. در چنین حالتی، حق دارید برای جبران خسارت شکایت کنید. بهترین کار این است که با ‌یک وکیل ثبت اختراع تماس بگیرید تا به شما کمک کند بهترین راهکار را شناسایی کنید.

ثبت اختراع بین‌المللی

توجه داشته باشید که ثبت اختراع در کانادا از اختراع شما در کشورهای دیگر محافظت نمی‌کند. جهت دریافت حمایت بین‌المللی برای پتنت خود، ‌یا باید حق اختراع خود را در چندین حوزه قضایی ثبت کنید‌ یا درخواست ثبت اختراع را از طریق معاهده همکاری ثبت اختراع Patent Cooperation Treaty (PCT) ارسال کنید. PCT به شما این امکان را می‌دهد که از طریق‌ یک درخواست ثبت‌شده در کانادا، برای ثبت اختراع در ۱۵۳ کشور جهان ثبت نام کنید.

فرآیند تشکیل پرونده در PCT شبیه به کانادا است. ‌یک جستجوی اولیه بین‌المللی ثبت اختراع برای تعیین اینکه آیا اختراع الزامات اساسی قابلیت ثبت اختراع را برآورده می‌کند ‌یا خیر، وجود دارد. پس از پایان فرآیند PCT، باید در هر کشور‌یا منطقه ای که می‌خواهید حمایت دریافت کنید، پرونده تشکیل داده و هزینه پرداخت کنید. بسته به الزامات ‌یک کشور خاص، ممکن است اسناد شما نیاز به ترجمه داشته باشند تا ادارات ثبت اختراع ملی بتوانند آنها را بررسی کنند. سپس هر کشور و ایالت درخواست شما را طبق قوانین خود بررسی می‌کند. می‌توانید در  CIPO’s website درباره ثبت اختراعات بین‌المللی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انگیزه تجاری برای گرفتن پتنت

با تغییر اقتصاد جهانی به پایگاه دانش، به نظر می‌رسد ارزش شرکت‌ها از ساختمان‌ها و تجهیزات به ایده‌های فکری، از جمله دانشی که در کارکنان وجود دارد، در حال تغییر است.

دارایی‌های نامشهود مانند ثبت اختراع، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و حق چاپ، برای ‌یک شرکت ارزش ایجاد می‌کنند. در این تغییر به سمت اقتصاد دانش محور، بسیار مهم است که بتوان از آن دارایی‌های فکری با استفاده از قوانین مالکیت فکری موجود در سراسر جهان محافظت کرد. مانند استفاده از حقوق مالکیت معنوی برای استارت آپ‌ها.

از طرف دیگر داشتن حق ثبت اختراع ممکن است به جذب سرمایه‌گذاران کمک کند. اگر شما ‌یک کسب‌وکار در حال رشد دارید، خوب است ‌یک درخواست ثبت اختراع برای افزایش ارزش شرکت خود ثبت کنید. چراکه سرمایه‌گذاران می‌خواهند ببینند که شما تلاش‌های تحقیق و توسعه خود را جدی می‌گیرید و اقدامات لازم برای محافظت از این سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را انجام می‌دهید. درواقع پتنت‌ها دارای ارزش هستند، بنابراین اینکه بتوانید نشان دهید که ثبت اختراعات را انجام داده‌اید به این معنی است که ارزش بیشتری در شرکت شما وجود دارد.

شرکت‌های مستقر در ایالات متحده نسبت به شرکت‌های کانادایی از این منظر جلوتر هستند. شرکت‌های آمریکایی که چیزی را اختراع می‌کنند سریعا به اداره ثبت اختراع می‌روند. شرکت‌های کانادایی هنوز با توجیه سرمایه‌گذاری در‌ درخواست ثبت اختراع مشکل دارند، زیرا به طور واضح ارزش آن را نمی‌بینند. اگرچه این دیدگاه به تدریج در حال تغییر است.

هزینه دریافت پتنت(ثبت اختراع)

تعیین هزینه ثبت اختراع، فراتر از هزینه‌های تحقیق و توسعه، بسیار مشکل است زیرا فاکتورهای بسیار متفاوتی وجود دارند. فرآیند ثبت اختراع ‌یک فرآیند طولانی مدت است و اغلب بین سه تا پنج سال طول می‌کشد تا‌ یک پتنت دریافت شود. از این‌رو داشتن حق ثبت اختراعی که از ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار برای هر کشور هزینه داشته باشد، غیرعادی نیست. اگر ما در مورد سه ‌یا چهار کشور صحبت ‌کنیم، می‌توان ۶۰،۰۰۰ تا ۸۰،۰۰۰ دلار برای ‌یک اختراع در نظر گرفت، که ممکن است در طول سه تا پنج سال پخش شود. کارآفرینان باید با وکلای مختلف ثبت اختراع مشورت کنند، زیرا قیمت‌ها از ‌یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که حق ثبت اختراع باید به عنوان بازگشت سرمایه و چیزی که درآمد ایجاد می‌کند در نظر گرفته شود.

کلام آخر

امیدواریم این مقاله درک بهتری از مراحل ثبت اختراع در کانادا: راهنمای کامل به شما ارائه کرده باشد. اگر می‌خواهید درباره حفاظت و تجاری‌سازی اختراع بالقوه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، برای تنظیم قرار با‌یکی از اعضای تیم ما همین حالا تماس بگیرید. سام راد با سال‌ها تجربه در زمینه ثبت اختراع، راه اندازی استارتاپ‌ها و به ثمر رساندن ایده‌های نوین، بهترین مشاور و همراه شما در این مسیر خواهد بود.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *