جدیدترین تغییرات برنامه استارتاپ ویزای کانادا با سام راد و مهاجرت به کانادا به روش استارتاپ ویزا

جدیدترین تغییرات برنامه استارتاپ ویزای کانادا

جدیدترین تغییرات برنامه استارتاپ ویزای کانادا

آقای مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، تغییرات مهمی ‌را در برنامه‌های استارتاپ ویزا و خوداشتغالی  این کشور اعلام کرده است. از ۳۰ آوریل ۲۰۲۴، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) سیاست‌های جدیدی را در مورد پردازش درخواست‌ها برای ویزای استارتاپ اعمال خواهد کرد. در این مقاله سام راد به طور کامل به جدیدترین تغییرات برنامه استارتاپ ویزای کانادا پرداخته‌ایم و نکات مثبت و منفی و چشم‌انداز احتمالی این تغییرات را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

خبر بروزرسانی برنامه استارتاپ ویزای کانادا

برای بهبود برنامه ویزای استارتاپ، شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر Venture capital (VC)، گروه‌های سرمایه‌گذار فرشته angel investor و مراکز انکوباتور incubator تشویق می‌شوند تا روی امیدوارکننده‌ترین تقاضاها تمرکز کنند. از ۳۰ آوریل، IRCC پردازش درخواست تحت ویزای استارتاپ را با تمرکز بر موارد زیر تغییر خواهد داد:

  • محدود کردن تعداد ساکنان دائمی ‌پذیرفته شده تحت این برنامه با تعیین سقف پذیرش سالانه حداکثر ۱۰ استارتاپ توسط هر سازمان حمایتی تعیین شده توسط دولت کانادا
  • اولویت دادن به کارآفرینانی که راه‌اندازی استارتاپ آنها توسط ‌یک مرکز رشد سرمایه ‌یا کسب‌و‌کار کانادایی که عضو شبکه تکنولوژی کانادا Canada’s Tech Network است، پشتیبانی می‌شود.

درباره‌ی برنامه استارتاپ ویزای کانادا

برنامه ویزای استارتاپ کانادا (Canada’s Start-up Visa Program) ‌یک برنامه مهاجرت تجاری است که به کارآفرینان خارجی اجازه می‌دهد تا با راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوآورانه اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. متقاضیان موفق و خانواده‌هایشان می‌توانند به این کشور نقل مکان کنند و طی ۲.۵ تا ۳ سال اقامت دائم کانادا دریافت کنند.

در این بخش توصیه می‌کنیم که مزایای کانادا برای مهاجرت را نیز مطالعه کنید تا به ارزش این نوع ویزا بیشتر پی ببرید. این برنامه کارآفرینانی را هدف قرار می‌دهد که توسط سازمان‌های تعیین شده کانادایی حمایت می‌شوند (انکوباتورها، گروه‌های سرمایه‌گذار فرشته‌یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر). حداکثر پنج شریک تجاری می‌توانند در‌ یک استارتاپ شرکت کنند، مشروط بر اینکه شرایط خاصی را داشته باشند.

چند حقیقت درباره برنامه استارتاپ ویزای کانادا

  • مهاجران  در کانادا حدود ‌یک سوم صاحبان مشاغل دارای کارکنان حقوق بگیر را تشکیل می‌دهند.
  • در گزارش منتشر شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۲۳، کانادا رتبه اول جذاب‌ترین مقصد برای بنیانگذاران استارتاپ را کسب کرد. این رتبه‌بندی بر اساس عوامل مختلفی از جمله دسترسی به سرمایه، نرخ مالیات شرکت‌ها، مهارت‌های نیروی کار، قدرت دانشگاه‌ها، کیفیت زندگی و همچنین سیاست‌های مهاجرت برای کارآفرینان و خانواده‌های آن‌ها انجام شد.
  • برای واجد شرایط بودن جهت درخواست ویزای استارتاپ، ‌یک کارآفرین خارجی باید از حمایت متعهد ‌یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری (Designated organizations) کانادایی زیر برخوردار باشد:
  1. سرمایه‌گذار خطرپذیر Venture capital (VC) با حداقل سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰۰۰ دلار
  2. گروه سرمایه‌گذار فرشته angel investor با حداقل سرمایه‌گذاری ۷۵۰۰۰ دلار
  3. انکوباتور تجاری incubator
  • از زمان شروع این برنامه در سال ۲۰۱۳، حدود ۹۰۰ کارآفرین از طریق این دسته به اقامت دائم (permanent resident) کانادا دست پیدا کرده‌اند که نشان‌دهنده راه‌اندازی بیش از ۳۰۰ استارتاپ در طول این سالهاست.

نقد و بررسی تحولات جدید برنامه استارتاپ ویزای کانادا

مطابق جدیدترین تغییرات برنامه‌ی استارتاپ ویزای کانادا، هر سازمان سرمایه‌گذار تعیین شده توسط دولت کانادا تنها قادر به صدور ۱۰ نامه حمایتی در طول ‌یک سال خواهد بود. این تعیین سقف خود نکات مثبت و منفی را در پی خواهد داشت که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

نکات منفی تغییرات اعمال شده

  • با کاهش محسوس تعداد نامه‌های حمایتی صادره در‌یک سال، سازمان‌های حمایتی استارتاپ‌های کاملا نوآورانه با سطح بالای تکنولوژی و دارای بیزینس پلن قوی و کاملرا در الویت قرار خواهد داد. بنابراین داشتن ایده‌ی کاملا نوآورانه (Innovation)، استفاده از تکنولوژی و داشتن محصول نهایی گروه‌های متقاضی برگ برنده مهمی ‌برای آنها خواهد بود. به بیان دیگر گروه‌های استارتاپی متقاضی که تنها دارای ایده هستند و بحث مهاجرت برایشان پررنگ‌تر است از این رقابت حذف خواهند شد. در اینجا تیم قدرتمند سام‌راد با تشکیل تیم‌های قدرتمند می‌تواند همراه شما باشد.
  • مساله دیگری که برای سازمان‌های سرمایه‌گذار کانادایی اهمیت پیدا می‌کند، تیم‌های استارتاپی هستند. این که هر تیم از چه اعضایی تشکیل شده، اعضا چه پیشینه تحصیلی و کاری دارند و چگونه با‌ یکدیگر آشنایی پیدا کرده اند. در واقع نقش هر شخص در استارتاپ باید با پیشینه آن شخص و نیز کانسپت (concept) خود آن استارتاپ و دیگر اعضا هم خوانی داشته باشد.
  • از طرف دیگر این محدودیت در صدور نامه‌ی LOS احتمالا به افزایش هزینه‌های دریافتی توسط سازمان‌های سرمایه‌گذار کانادایی می‌انجامد. چرا که تعداد پرونده‌های سالانه‌ای که توسط این سازمان‌ها دریافت می‌شده است، کاهش‌ یافته پس به مقدار هزینه‌ها افزوده خواهد شد. البته حتما دولت کانادا محدودیت یا سقفی را برای افزایش هزینه‌ها در نظر خواهد گرفت.

نکات مثبت تغییرات اعمال شده

  • در گذشته بسیاری از شرکت‌ها و وکلای مهاجرتی از برنامه استارتاپ صرفا به عنوان‌ یک روش مهاجرتی استفاده می‌کردند. آنها مسیر استارتاپ ویزا را با دریافت نامه‌ی LOS هموار می‌کردند اما در ادامه راه متقاضیان دچار مشکل می‌شدند. چرا در اواخر پروسه، افسر مهاجرتی کانادا‌ یا سازمان سرمایه‌گذار کانادایی خواهان بررسی وضعیت نهایی پروژه بودند. اینکه استارتاپ به محصول نهایی منجر شده است‌ یا خیر. چون در پروژه‌های چنین شرکت‌هایی محصول نهایی وجود نداشت، در نتیجه بعد از صرف زمان و هزینه بسیار متاسفانه اعضای تیم PR دریافت نمی‌کردند. با اعمال تغییرات جدید و سختگیری‌هایی که در همان ابتدای راه در نظر گرفته شده، وضعیت پرونده متقاضیان روشن شده و از سوء استفاده برخی شرکت‌ها‌ی مهاجرتی، اتلاف زمان، هزینه و باز ماندن از سایر روش‌های مهاجرتی جلوگیری می‌شود.
  • از آنجایی که هر سازمان‌ حمایت کننده کانادایی (Designated organizations) تنها مجاز به صدور ۱۰ نامه‌ی حمایتی در طول‌ یک سال است، بنابراین تعداد سالانه پرونده‌های استارتاپی کانادا کاهش چشمگیری خواهد داشت. این کاهش تعداد پرونده منجر به افزایش سرعت رسیدگی به درخواست‌ها و کاهش تایم بررسی و پردازش پرونده (processing time) برنامه استارتاپ ویزا خواهد شد. که این امر خود نکته بسیار مثبتی به نظر می‌رسد.

سام راد و چشم انداز تغییرات استارتاپ ویزای کانادا

از آنجایی که برنامه استارتاپ ویزای کانادا با سایر برنامه‌های مهاجرتی این کشور بسیار متفاوت است، دولت کانادا خواهان سختگیری‌های بیشتر برای متقاضیان این برنامه شده است. در واقع برنامه استارتاپ ویزای کانادا تنها برنامه مهاجرتی است که در صورت پذیرفته شدن، از همان ابتدا فایل نامبر PR برای شما باز شده و به طور مستقیم اقامت دائم کانادا را دریافت خواهید کرد. به همین خاطر دولت کانادا ارزیابی متقاضیان را سختگیرانه تر کرده تا افرادی در این مسیر قدم بگذارند که:

  • ایده‌ای کاملا جدید و نوآورانه دارند. تا از ورود استارتاپ‌های تکراری و مشابه جلوگیری شود. از این رو مساله ثبت بین‌المللی اختراع در کانادا و نیز ثبت در کانادا پررنگ ترخواهد شد. خوشبختانه سام راد در این حوزه سابقه طولانی و رزومه قوی دارد. چراکه همواره شروع استارتاپ‌های آن با ثبت اختراع همراه بوده است. پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های موفق سام راد را مشاهده کنید.
  • استارتاپ واقعی با‌ یک بیزینس پلن قوی دارند. بیزنس پلنی کامل، پرجزئیات و با قابلیت اجرا. به گونه ای که حتما به تولید ‌یک محصول بی‌انجامد. تمامی استارتاپ‌های سام راد از ابتدا تا به امروز دارای محصول نهایی هستند. بنابراین این فاکتور نیز از ویژگی‌های همیشگی استارتاپ‌های این شرکت است.
  • تیم‌های استارتاپی قوی با ماهیت تجاری به کانادا ورود پیدا کنند. چرا که برنامه استارتاپ ویزا ‌یک برنامه تجاری است نه صرفا مهاجرتی. این برنامه برای کمک به توسعه علمی ‌و تجاری کشور کانادا در نظر گرفته شده است. بنابراین قدم گذاشتن در مسیر برنامه استارتاپ ویزای کانادا نیازمند مشارکت‌ و همکاری یک شرکت علمی-نوآوری و مهاجرتی در کنار ‌یکدیگر است. همچنین وجود‌ یک توسعه دهنده کسب‌و‌کار (business developer) در کنار تیم‌های استارتاپی الزامی است. از این رو از زمان اعلام این خبر بسیاری از شرکت‌های صرفا مهاجرتی برنامه استارتاپ ویزای کانادا را از خدمات خود حذف کرده‌اند. اما شرکت سام راد از ابتدا حاصل مشارکت‌ یک شرکت علمی- پژوهشی و مهاجرتی در کنار ‌یکدیگر بوده است. درست همان چیزی که برای طی کردن مسیر برنامه استارتاپ ویزا نیاز دارید.

کلام آخر

برنامه استارتاپ ویزا به کارآفرینان مهاجر کمک می‌کند تا در کانادا مستقر شوند و به اقامت دائم دست پیدا کنند. متقاضیان موفق با سازمان‌های حمایتی تعیین‌شده در کانادا ارتباط برقرار می‌کنند، جایی که می‌توانند حمایت لازم را برای راه‌اندازی و توسعه استارتاپ خود در کانادا دریافت کنند. جدیدترین تغییرات برنامه‌ی استارتاپ ویزای کانادا نشان‌دهنده رویکرد جدی‌تر IRCC به این برنامه است. هرچند که همچنان جزئیات بیشتری مانند میزان مقدار هزینه‌های دریافتی توسط سازمان‌های حمایتی، پراسسنگ تایم جدید و … همچنان نامشخص است؛ سام راد به عنوان‌ یکی از اولین شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه استارتاپ با بیش از ۶ سال سابقه، در اطلاع‌رسانی کامل و دقیق تحولات جدید می‌کوشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *